Tapahtumainfo

Päivitetty: 7.7.2024 klo 15.00

KISAPÄIVÄ

20.7.2024

SARJAT

KILPA-MARSKI

KUNTO-MARSKI

KILPAILUKESKUS

Hämeenlinna

Loimua Areena 

Mikä Marski Challenge?

Marski Challenge on yhdennettätoista kertaa järjestettävä seikkailu-urheilutapahtuma, jossa pyöräillään, juostaan ja melotaan suunnistaen maastokarttojen avulla rastilta toiselle Hämeenlinnan hulppeissa maisemissa. Tapahtumassa on kaksi sarjaa: Kunto-Marski ja Kilpa-Marski.


Kunto-Marski on suunniteltu terveille ja ulkoilusta pitäville liikkujille. Suunnistus on helppoa ja peruskartanlukutaidolla pärjää. Pärjäät peruspyörällä. 


Kilpa-Marskissa suunnistus-, pyöräily- ja melontaosuudet ovat vaativampia ja kestollisesti pitempiä kuin Kunto-Marskissa.  Suosittelemme maastopyörää. Kilpa-Marski on kaikkien sarjojensa osalta seikkailu-urheilun SM-sarjan osakilpailu vuonna 2024. 

Tapahtuman aikataulu lauantaina 20.7.2024

Kilpa-Marski

08.00: kilpailumateriaalin jako alkaa 

09.30: ratamestarin ohjeet kilpailuun liittyen

09.45: kilpailun lähtöön siirtyminen pyörillä (1,7 km) yhteisesti. Siirtymän jälkeen lähtöpaikalla kilpailun lähtö.

15.00-15.30: kilpailun kärki maaliin 

Palkintojenjako mahdollisimman pian, kun mies-, seka- ja naisjoukkueista kolme parasta selvillä. 

17.00: maali sulkeutuu (radan maksimisuoritusaika 7 h)


Kunto-Marski 

Kunto-Marskissa kilpailuun lähdetään kahdessa erässä.


Kunto-Marski LÄHTÖERÄ 1

08:00: kilpailumateriaalin jako alkaa

09.30: ratamestarin ohjeet kilpailuun liittyen

09.45: kilpailun lähtöön siirtyminen pyörillä (1,7 km) yhteisesti. Siirtymän jälkeen lähtöpaikalla kilpailun lähtö.

noin 13.45: ensimmäiset joukkueet maalissa 

16:00 maali sulkeutuu (radan maksimisuoritusaika 6 h)


Kunto-Marski LÄHTÖERÄ 2 

09:00: kilpailumateriaalin jako alkaa 

10.30: ratamestarin ohjeet kilpailuun liittyen

10.45: kilpailun lähtöön siirtyminen pyörillä (1,7 km) yhteisesti. Siirtymän jälkeen lähtöpaikalla kilpailun lähtö.

noin 14.45: ensimmäiset joukkueet maalissa 

17:00 maali sulkeutuu (radan maksimisuoritusaika 6 h)


Tapahtuman tiedot

Seikkailun kulku

Seikkailu käydään joukkueina (2hlö). Ajanotto alkaa lähdöstä. Joukkueiden tulee edetä reitti läpi järjestäjän antaman reittikirjan ohjeiden mukaisesti. Joukkueet käyttävät koko matkan ajan suunnistus- tai maastokarttoja reitillä etenemiseen. Leimaaminen rasteilla tapahtuu elektronisella EMIT-leimausjärjestelmällä. EMIT-kortin voi vuokrata järjestäjältä. Nopeimmin reitin edennyt joukkue voittaa.


Osuusjärjestys 2024



KILPA-MARSKI 


Ennen lähtöä kilpailukeskuksesta siirrytään yhteisesti (1,7 km) pyörillä varsinaiseen kilpailun lähtöön. Kilpailukeskuksessa ei käydä enää kilpailun aikana. Kilpailijan on varauduttava kantamaan reitillä tarvitsemansa nesteet, energiat ja (pakolliset)varusteet koko kilpailun ajan. 


Osuuksien järjestys on esitetty alla. Osuuspituudet selviävät materiaalinjaossa. Seka- ja naisjoukkueiden kolmas (juoksusuunnistus) ja kuudes (pyöräsuunnistus) osuus ovat hieman lyhyempiä kuin miesten sarjassa. 


KUNTO-MARSKI 


Ennen lähtöä kilpailukeskuksesta siirrytään yhteisesti (1,7 km) pyörillä varsinaiseen kilpailun lähtöön. Kilpailukeskuksessa ei käydä enää kilpailun aikana. Kilpailijan on varauduttava kantamaan reitillä tarvitsemansa nesteet, energiat ja (pakolliset)varusteet koko kilpailun ajan.


Osuuksien järjestys on esitetty alla. Osuuspituudet selviävät materiaalinjaossa. Reitin varrella on kaksi yllätystehtävää (QUEST). 


Sarjat, sarjojen kestot ja palkinnot

Kilpailussa on kaksi sarjavaihtoehtoa: Kilpa-Marski ja Kunto-Marski. Kilpa-Marskissa nais- ja sekajoukkueet suorittavat hieman lyhyemmän reitin kuin miesjoukkueet. Kunto-Marskissa kaikki joukkueet suorittavat saman reitin. 

Kunto-Marskissa maksimijoukkuemäärä on 80 joukkuetta. 

Kilpa-Marski on kaikkien sarjojensa osalta seikkailu-urheilun SM-sarjan osakilpailu vuonna 2024. 

Reitillä etenemiseen on maksimiajat: Kilpa-Marskissa joukkueella on käytössä 7 h ja kunto-Marskissa 6 h reitillä etenemiseen. Joukkueen tulee saapua ennen maksimiajan täyttymistä maaliin, vaikka reittiä ei olisi kokonaan suorittanut. Maksimiajan ylitys aiheuttaa hylkäyksen. 

Kilpa-Marskissa palkitaan sarjojen parhaat joukkueet ja Kunto-Marskissa on arvontapalkintoja. 


Seikkailun liikkumismuodot

Seikkailussa edetään jalan, pyörällä ja meloen maastokarttojen ja reittiohjeiden eli reittikirjan avulla. Lisäksi reitillä on yllätystehtäviä eli QUEST-rasteja. Kilpa-Marskissa noudatetaan Suomen seikkailu-urheiluliiton ohjeistusta kilpailukulusta


Sotilasurheiluliiton sarja 

SOTUL:n joukkueiden paremmuus ratkotaan Kilpa-Marskissa ja Kunto-Marskissa. Joukkueen jäsenten tulee kuulua sotilasurheiluliiton alaiseen seuraan. 


GPS-seurantalaite

Jokainen joukkue saa materiaalinjaossa GPS-seurantalaitteen, jota tulee kantaa mukana kokokilpailun ajan repussa tai vastaavassa kantovälineessä. Joukkue on korvausvastuussa kadonneesta laitteesta (200 e).

Kaikkien joukkueiden GPS-seuranta löytyy kilpailun alettua osoitteesta https://www.tulospalvelu.fi/gps/. 


Matkapuhelimet ja GPS-kellot 

KILPA-MARSKI (SM-sarjan sääntöjen mukaisesti): 

Matkapuhelimen tulee olla toimiva ja se tulee olla täysin ladattu ja pois päältä kilpailun aikana.

Matkapuhelimen saa laittaa päälle vain hätätapauksissa järjestäjien tai ensiavun tavoittamiseksi.

Puhelimet sinetöidään kirjekuoreen. Tämä tarkistetaan maaliin tullessa. Joukkue vastaa itse että kirjekuori on pakattu vesitiiviisti. Matkapuhelimen käyttö muuhun tarkoitukseen kuin hätätilanteissa johtaa hylkäämiseen.

Varmistakaa turvapuhelimen avauskoodit niin, että jokainen joukkueen jäsen pääsee tarvittaessa käsiksi puhelimeen.

GPS-urheilukellot ovat kiellettyjä kilpailuissa, muuten kuin erillisessä AR-tilassa (Garmin). AR-tilassa oleva kello rekisteröidään materiaalin jaon yhteydessä.

Oman GPS-kellon voi laittaa puhelimen sinettipussiin mikäli haluaa tallentaa suorituksen.

KUNTO-MARSKI: 

Puhelimet saavat olla päällä ja urheilukellojen käyttö on sallittua. 


Ensiapu ja oma vakuutusturva

Kilpailuorganisaatiolla ei ole lääkintätiimiä, joten ensiapuvälineet ja matkapuhelin ovat ehdottomia kantaa mukana (suositellaan 112-sovelluksen lataamista matkapuhelimeen). Huolehdi myös omasta vakuutusturvasta: kilpailijat kilpailevat omalla vastuullaan/omalla vakuutuksellaan tapahtuman aikana. 

Kilpailija huolehtii tapahtumassamme käyttämänsä kalustonsa vakuutusturvasta. 

Suomen seikkailu-urheiluliitto ry ja Pohjola Vakuutus ovat neuvotelleet vakuutussopimuksen. Sinulla on halutessasi mahdollisuus ostaa tapahtumakohtainen tai loppuvuoden kilpailut kattava tapaturmavakuutus. Lue lisää seikkailu-urheiluliiton sivuilta: VAKUUTUS 


Pukeutuminen ja peseytyminen

Pukeutumiseen ja peseytymiseen löytyy tiloja kilpailukeskuksesta.


Melontakalusto

Melontakalustona on avokanootti. Kanootti, liivit ja melat tulevat järjestäjältä. Omien välineiden käyttö ei ole mahdollista. Kanoottiin ei saa mennä suunnistusnastakengillä. 


Ruokailu 

Lisämaksusta (12 e) ruokailu kisan jälkeen. Kilpailumateriaalin yhteydessä on ruokailun maksaneille lipuke, jota vastaan saa ruuan kisakeskuksessa. Ruokailu sisältää pastaruuan, salaatin, leivän, levitteet, ruokajuoman ja kahvin. Ruualle on kasvis- ja gluteeniton vaihtoehto (kerro tarpeesta ilmoittautumislomakkeessa). 

Kaikille kilpailijoille on tarjolla maaliintulon jälkeen kisakeskuksella Pingviini-jäätelöpallo. 


Peruutusehdot

Sairastumistapauksissa joukkue vastaa itse varajäsenten hankinnasta eikä osallistumismaksua palauteta.

Jos järjestäjä joutuu perumaan tapahtuman viranomaisten rajoitusten tai muun ehdottaman pakottavan syyn takia, pidättää järjestäjä 10€:n toimistomaksun osallistumismaksusta. Loppuosa palautetaan osallistumismaksun jo maksaneille.


Kysymyksissä ole tarvittaessa yhteydessä järjestäjään: tatu@multievent.fi


Muuta


Ilmoittatuminen ja maksut

Ilmoittaudu kisaan mukaan sivuston lomakkeen kautta ja maksa osallistumismaksu järjestäjän tilille verkkopankkisi kautta. Ilmoittautumisesi on vahvistettu vasta, kun joukkueenne on suorittanut osallistumismaksun. Osallistumismaksu määräytyy maksuajankohdan mukaan: 

Maksuporras 1: 160 €/joukkue 1.4.2024 klo 00.00 mennessä (+ mahdolliset ruokailut, 12e/hlö). 

Maksuporras 2: 180 €/joukkue  1.7 2024 klo 00.00 mennessä (+ mahdolliset ruokailut, 12e/hlö). 

Maksuporras 3: 210 €/joukkue 15.7.2024 klo 00.00 mennessä (+ mahdolliset ruokailut, 12e/hlö). 

Ilmoittautuminen eri sarjoihin päättyy 15.7.2024  tai kun sarjan paikat on myyty loppuun.

Suorita ilmoittautumisen jälkeen joukkueen maksu kokonaisuudessaan järjestäjän tilille, sisällytä maksuusi ruokailut, ja syötä seuraavat tiedot maksun aikana:

TILINUMERO: FI19 1264 5000 0255 42 Nordea 

MERKITSE SAAJAKSI: Multievent Oy 

VIESTIKENTTÄÄN: joukkueen nimi

Liikuntaedut 

Tärkeä: Ilmoita Smartum/Epassi/Edenred maksusta järjestäjälle (tatu@multievent.fi) 

Voit maksaa liikuntaeduilla osallistumisen tapahtumaan. Maksa liikuntaetusovelluksella, palveluntarjoaja on Multievent Oy. 


MITÄ JÄRJESTÄJÄ TARJOAA KISAMAKSUASI VASTAAN? 

Varusteet

PAKOLLISET VARUSTEET (JOUKKUE)

 HUOMIOT:  


SUOSITELTAVIA HENKILÖKOHTAISIA VARUSTEITA


Säännöt

Kilpa-Markissa noudatetaan seikkailu-urheiluliiton sääntöjä. Alla muutamia otteita säännöistä liiton sivuilta.


Kilpailun lopputulosten muodostuminen

Joukkueet, jotka ovat suorittaneet radan kaikkien joukkueen jäsenten kanssa käytettävissä olevassa ajassa ja keränneet kaikki rastit, kuuluvat tähän kategoriaan

Keskeyttäneet joukkueet saavat yhden pisteen SM-sarjaan.

Kilpailukohtaisissa säännöissä tai reittikirjassa voidaan määritellä sakko yksittäiselle rastille, tällöin joukkuetta ei siirretä lyhennetylle radalle rastilla käymättä jättämisen takia. Lisäksi kilpailun johto tai tuomaristo voi yksittäisen rastileiman puuttuessa määrätä joukkueelle aikasakon, jos kilpailun johto tai tuomaristo tulkitsee puuttumisen johtuvan vahingosta tai huolimattomuudesta.

HUOM! Kohdassa 4.3. esitetyt aikasakot lisätään maaliintuloaikaan, minkä jälkeen saadaan loppuaika.


Sakot ja rangaistukset

Yleissäännöt: 

Kilpailukohtaisista sakoista ilmoitetaan kilpailupuhuttelussa, ennakkomateriaaleissa tai ennen quest:n suorittamista. Muita rangaistuksia voi antaa myös kilpailun johto, valvoja tai tuomaristo ja ne riippuvat rikkomuksen vakavuudesta.

Marski Challengen sääntöjä 

Kilpailuaika

Reitillä etenemiseen joukkueella on käytössä maksimissaan: Kilpa-Marski 7 h, Kunto-Marski 6 h. Maksimiajan ylitys aiheuttaa hylkäyksen. 

Yleisiä sääntöjä

Kilpailussa liikutaan alueella, jossa on muita ihmisiä ja liikennettä. Muut ihmiset on ehdottomasti otettava huomioon ja yleisiä liikennesääntöjä on noudatettava. Liikenteessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja mahdollisia teiden ylityspaikkoja on noudatettava. Ihmisten piha-alueita tulee kunnioittaa ja niiden läpi kulkeminen on kielletty, ellei sitä erikseen ole sallittu. Järjestäjän asettamia liikennemerkkejä on noudatettava (esim. STOP-merkki). 

Joukkueen jäsenten tulee kulkea koko suorituksen ajan näköetäisyydellä (100 m) toisistaan ja käytävä rastin läheisyydessä 10 metrin säteellä, ellei reittikirjassa tai muissa kilpailun aikaisissa ohjeissa muuta sallita. 

Roskaaminen kilpailun aikana on kielletty.

Pakolliset varusteet on kuljetettava mukana koko seikkailun ajan, jollei reittikirjassa ole muuta mainittu tai rastihenkilö muuta ohjeistanut. Juostessa/melonnassa ei ole tarpeen järjestäjän puolesta käyttää pyöräilykypärää. Köysitoiminnassa tulee käyttää pyöräilykypärää päässä.  

Yleisten sääntöjen rikkomisesta joukkueelle määrätään tapauskohtaisesti aikasakko tai hylkäys. 

Turvallisuus 

Kilpailijat vastaavat kilpailussa omasta vakuutusturvastaan. 

Mikäli kilpailun aikana sattuu vakava tapaturma, ota tarpeen vaatiessa suoraan yhteys 112. Mikäli kilpailija havaitsee tapaturman sattuneen toisen/toisten kohdalle, on varmistettava, tarvitseeko tapaturmaan joutunut apua. Lisäksi on varmistuttava siitä, että tarvittava apu on saapumassa paikalle. Avun antamiseen käytetty aika hyvitetään joukkueen tulokseen. 

Mikäli joukkueesi keskeyttää kilpailun ota yhteys tapahtuman järjestäjään Tatu Pulkkiseen 040 507 6666.  

Järjestäjällä on omaa toimintaansa varten vastuuvakuutus.

Lähtö ja maaliintulo 

Joukkue vastaa siitä, että EMIT-kortti on nollattu ennen lähtöä. Kun joukkue saapuu maaliin, joukkueen on luetutettava EMIT-korttinsa tulospalvelussa. 

Kilpailijoiden tulee palauttaa vuokrakortit ja GPS-laitteet järjestäjälle kilpailun jälkeen välittömästi. 

Tulokset 

Reittikirjan määräämän reitin kokonaisuudessaan nopeimmin suorittanut joukkue on sarjansa voittaja. Reitin kokonaisuudessaan kiertäneiden sijoitukset määrittyvät maaliintuloajan mukaan. 

Reitin kokonaan kiertäneiden jälkeiset sijoitukset määräytyvät sen mukaan, kuinka pitkälle joukkue on edennyt reittikirjan ohjeiden mukaisesti ennen väliin jätettyä rastia (rasti jätetty hakematta tarkoituksellisesti tai vahingossa).

GPS-seurantaa voidaan käyttää rastilla käymisen todentamiseen epäselvissä tilanteissa. 

Joukkue vastaa itse siitä, että saapuu maaliin ennen sarjansa maalin sulkeutumista. Maaliin saapuminen maalin sukeutumisen jälkeen aiheuttaa hylkäyksen. 

Pois jääneistä rasteista joukkueelle määrätään aikasakkoa 1 h, ellei reittikirjassa rastin ohessa muuta mainita. Joukkue vastaa siitä, että tekee rastien leimaukset reittikirjan ohjeiden mukaisesti. Järjestäjän välineistä tai toiminnasta johtuneista puuttuneista rastien leimauksista ei sakoteta. 

Suorittamaton tehtävärasti eli QUEST-rasti aiheuttaa 1h aikasakon ellei toisin mainita rastiohjeissa tai reittikirjassa.

Sakkoajat lisätään joukkueen loppuaikaan maaliintulon jälkeen.

Kysymykset ja lisätiedot

Tatu Pulkkinen 

tatu@multievent.fi

0405076666